Gegarandeerd resultaat
Werkzaam overal in Nederland

Voorkeurstype:
De Verzorger

In jouw werk zijn de volgende begrippen belangrijk:
– veiligheid
– betrouwbaarheid
– het overleven van de groep
– hard werken
– aardig gevonden worden

Jouw talenten zijn vooral
– diensten verlenen
– omgaan met geld
– jezelf wegcijferen
– relaties onderhouden en faciliteren

Alicia Keys 
Singer-songwriter en filantroop is een  
verzorger 

Voorkeurstype:
De Verzorger

In jouw werk zijn de volgende begrippen belangrijk:
– veiligheid
– betrouwbaarheid
– het overleven van de groep
– hard werken
– aardig gevonden worden

Jouw talenten zijn vooral:
– diensten verlenen
– omgaan met geld
– jezelf wegcijferen
– relaties onderhouden en faciliteren

Alicia Keys 
Singer-songwriter en filantroop is een  
verzorger 

Algemene beschrijving van de verzorger

Mensen met dit profiel behoren tot de groep die binnen dit typeringenmodel ook wel “wachters” of bewakers worden genoemd. Belangrijk bij deze groep mensen is het dragen van verantwoordelijkheid en dat zij zelf “nodig zijn”. Dit zijn zeer betrouwbare mensen, plichtsgetrouw en willen voldoen aan de verwachtingen van anderen. Zorgen voor anderen is hun 2e natuur. Dit zorgt voor de nodige stabiliteit in de groep en het gezin. Zij willen een gepland en georganiseerd leven met een gestructureerde en nauwkeurige aanpak. “Wie is er verantwoordelijk voor wat en wanneer?” is een vaak gestelde vraag door een wachter. “SMART maken” is er nog één.

Het zijn stap voor stap denkers, op volgorde, feitelijk. Organisatietalenten bij uitstek, voor zichzelf en de omgeving. Ook zijn het mensen die zich nog wel eens teveel zorgen kunnen maken over het oncontroleerbare. Grip houden op situaties die niet gezond meer voor hen zijn, is dan ook een bekende valkuil. Teveel rekening houden met de ander, alsof er constant een publiek meekijkt over de schouders, die mede oordelen of het wel goed genoeg is, wat ze doen of van plan zijn. Let ook op doorgeschoten perfectionisme.

Zorgzame mensen, betrouwbaar en precies, die deel uit willen maken van een groep. De Verzorger is op z’n best als hij het doel kent en weet wat ie moet doen om dat te bereiken. Wat je nog wel eens kunt denken is dit: als iedereen zich aan de regels zou houden, zou alles op rolletjes lopen.

Specifieke beschrijving van de verzorger

Dit zijn dé mensen die graag ondersteuning bieden achter de schermen. Anderen naar de zin maken en ze laten groeien door gerichte en attente aandacht op specifieke gebieden, die ze feilloos zien. De Verzorger geniet van samenwerking en soms ook van status. Ze snappen dat status de groep en zichzelf ten goede komt, zo zien en beleven ze dat.

Dit type voelt aan wat zich afspeelt en ordent dat door handelend op te treden. De aandacht van dit type gaat uit naar MENSEN. Hij zoekt harmonie en haalt zijn energie voornamelijk uit ontmoetingen met anderen. Doordat hij elke ontmoeting zorgvuldig opslaat -hoe iemand in het verleden reageerde- doet dit type zijn bijnaam van “verzorger” eer aan. Motto: heerlijk, al die mensen om mij heen!

Deze mensen hebben een oprechte en warme belangstelling voor anderen. Worden daarom vaak als “populair” bestempeld. Ze zijn sympathiek en zeer attent, behulpzaam, coöperatief, harmonieus, tactvol, praktisch, aards, georganiseerd, grondig, enthousiast en energiek. Ze willen het beste in anderen naar boven brengen. Ze willen zelf graag aardig gevonden worden, van nature meer dan andere typen binnen dit systeem.

Verzorgers nemen hun verantwoordelijkheid zeer serieus en zijn volstrekt betrouwbaar. Hun morele codes worden gevormd door de buitenwereld, de groep waar ze zich in begeven. Ze willen gewaardeerd worden om wat ze geven en om wie ze zijn. Daar ligt hun levensvervulling, het geven, zodat anderen hen waarderen om wat ze doen en wie ze zijn.

Wanneer een Verzorger opportunistisch in zijn waarden staat (door gebrek aan een goede opvoeding), zoeken zij vaak steun bij anderen om hun gedrag te kunnen rechtvaardigen. Het resultaat kan zijn dat ze er van overtuigd zijn geraakt zelf een solide en morele gedragscode te volgen, terwijl ze in feite anderen manipuleren voor hun eigen doeleinden. In een arbeidsconflict is hier nog wel eens sprake van.

Verzorgers die het geluk hebben gehad in hun opvoeding omringd te zijn door waarden die ethisch zijn en betrokken op echte goedheid, zullen in hun volwassen leven de vriendelijkste, meest vrijgevige zielen worden die er maar bestaan. Hun altruïsme is werkelijk oprecht en puur.

Geschikte werkomgeving

Binnen een klimaat van harmonie, samenwerking, waardering en aanmoediging (mens gerichtheid) zijn het ijverige en resultaatgerichte collega’s. Ze kunnen goed overweg met een volle planning. Sterke voorkeur voor een ordelijke, goed geregelde en gestructureerde, liefst stabiele, efficiënte, voorspelbare en esthetisch aantrekkelijke werksituatie. Ze houden van afgeronde, overzichtelijke projecten en taken -en- veel contacten met mensen.

Beroepen en sectoren waar je vooral past

De gehele zorgsector (uiteraard), vooral daar waar er interactie met mensen is. Ook het onderwijs is een plek waar dit type goed past. Denk ook aan kinderdagverblijven, sociale sector, gezondheidszorg, re-integratie van de moeilijkere doelgroepen, woonbegeleider, lichamelijke verzorging (o.a. kapper en schoonheidsspecialist), voedselvoorziening, receptionist / telefonist, gastheer / gastvrouw, (leidinggevende in) facilitaire omgeving, administratieve en ambtelijke (juridisch-bestuurlijke) sectoren. Avontuurlijk ingestelde verzorgers begeven zich vaak in en rond humanitaire projecten wereldwijd.

Niet op je plek zitten merk je door

– weinig of geen aandacht meer voor “de mens”
– teveel kritiek
– je buitengesloten voelen
– jezelf verwijten maken
– te weinig aandacht aan jezelf schenken (daar is geen ruimte (meer) voor)

Indien gestrest, stressreductie door

– leren omgaan met kritiek
– nee leren zeggen (assertiviteitstraining en coaching)
– mensbeeld realistischer maken
– verwachtingen bijstellen
– vertrouwen op vrienden en familie
– aandacht geven aan eigen behoeften
– onvruchtbare relaties verbreken (en leren hoe je dat moet doen)

Waardering organiseren

Fantastisch dat je onze test hebt gedaan. Het is een mooie eerste stap om meer duidelijkheid te verkrijgen over waar je nu staat. Het is echter niet voldoende voor het veroveren van een nieuwe, passende positie op de arbeidsmarkt.

Je weet van jezelf wellicht al lang dat je een warmhartig en hard werkende professional bent. De naam van het profieltype zegt het al: De Verzorger. En daar wordt nog wel eens een loopje mee genomen. Je krijgt waarschijnlijk niet altijd de waardering die je eigenlijk zo verdient.

Dat kun je nu veranderen.

Klinkt leuk, ik weet ‘t, maar dat is nog niet zo eenvoudig als je niet weet hoe het is om in jouw schoenen te staan. Vooral als je die drang van haast voelt. “Er moet nu (echt) iets gebeuren”, kun je jezelf zo af en toe horen zeggen.

Ik wil je vragen geduldig te zijn.

Neem even de tijd. Ren niet van het één in het ander, maar blijf even bij deze situatie en waar je je nu goed over voelt. Anders mis je een belangrijke kans.

Geholpen worden of zelf doen?

Als je besluit het zelf te doen, zonder hulp, dan is het risico groot dat je langer over jouw zoektocht doet dan nodig is, omdat:

  • de hele situatie (zonder werk zitten), je onzeker maakt en dat is geen goede basis voor een sollicitatiegesprek
  • je te aardig gevonden wilt worden, waardoor je (bijvoorbeeld) het doel uit het oog verliest
  • je teveel steun gaat zoeken in je omgeving om je gedrag te rechtvaardigen (deze is pittig, maar kan voor komen)
  • je aandacht richten op het plezieren (verzorgen) van anderen – zonder constructief te worden in de aanpak van je eigen zoektocht naar werk.

Aanvaard je professionele hulp, dan:

krijg je de steun, hulp en coaching die jouw talenten en kwaliteiten voorop stellen en in het juiste daglicht zetten.

ga je leren hoe je die prachtige talenten en kwaliteiten van jou slim kan inzetten.

we gaan samen aan de slag, we bespreken de tegenvallers, zodat jij ontspannen blijft in die zoektocht naar mooi nieuw werk.

en belangrijk om nu alvast te zeggen: We laten je niet meer los, totdat je die nieuwe baan hebt. Dat garanderen we. Daar tekenen we voor. Dus, niet goed, geld terug.

– – – – –

Het is goed om je te zeggen dat er nu eens iemand anders voor jou kan zorgen, omdat je het even nodig hebt en wij dat zien, op waarde schatten.

Hieronder meer.

---

Hoe gaat loopbaancoaching bij ons in z'n werk?

Je wordt op een persoonlijke, warme en ondersteunende manier gecoacht richting jouw nieuwe baan. Het loopbaantraject is iets wat we samen vormgeven. We beginnen met het opstellen van haalbare doelen, waar we samen een planmatige aanpak voor opstellen. Jouw tempo is leidend.

Vervolgens worden sollicitatie-onderdelen als vanzelf concreet gemaakt, waar je dan zelfstandig mee aan de slag kunt.

Zo creëren we in de eerste fase vooral duidelijkheid. Dat doen we op 2 gebieden:

  1. duidelijkheid over jouw als mens met al jouw persoonskenmerken, vaardigheden, kennis, ervaring, drijfveren en motivatie. We noemen dat jouw persoonsprofiel
  2. duidelijkheid over jouw zoekprofiel is een inventarisatie van mogelijkheden op de arbeidsmarkt – voor JOU. Het resultaat is een specifieke opsomming van passende branches/sectoren, functies en werkzaamheden.

 

Hierna gaan we samen kijken naar passende strategieën, marketingacties en vragen we op een specifieke manier hulp aan mensen die je dichter bij die nieuwe baan kunnen brengen.

Met jouw warme en zorgzame karakter heb je waarschijnlijk een goed netwerk. Hoeft niet groot te zijn. De liefde en warmte die je veelal aan anderen geeft, ga je nu wat meer aan jezelf leren geven.

Weet dat ik graag met jou aan de slag ga en dat we samen deze fase prima doorkomen, met als resultaat die nieuwe, leuke, passende baan. Daar twijfel ik niet aan. Heb jij nog twijfels? Mail of bel me dan. Dan kun je jouw verhaal even doen. Is belangrijk.

Mijn verhaal

Ik heb al in jouw schoenen gestaan. Echt waar. Meerdere malen zelfs. Ik heb alles al meegemaakt met werkgevers. Zo ben ik 2 x zonder werk komen te zitten door een reorganisatie en 1 x door faillissement. Maar ook door het niet verlengen van een contract. Tja, dat gebeurt nu eenmaal ook. Ik kon er niks aan doen, ook al dacht ik eerst van wel.

Door vooral de vage of niet kloppende afwijzingen tijdens mijn zoektochten naar nieuw werk, begon ik mij destijds onzeker te voelen, moedeloos soms. Ik liet dat niet merken en ging stug door. Ik accepteerde geen hulp, want ik vond dat ik het zelfstandig moest kunnen. Ik was immers zelf recruiter geweest. Nou, dat heeft mooi wel geleid tot onnodig lange zoektochten, veel frustraties, soms radeloosheid en het heeft mijn relatie geen goed gedaan.

Maar, zoals dat gaat met elke goed doorleefde dip, je komt er sterker uit. Mijn persoonlijke ervaring is de basis geweest voor wat ik nu doe.

Mijn persoonlijke avontuur begon eind 2009 met de vraag: hoe kan het dat sommige mensen veel sneller een nieuwe baan vinden dan anderen? Wat doen zij anders?

Na uitvoerig onderzoek en studie naar de beste outplacementprogramma’s, sollicitatietrainingen en re-integratiebenaderingen, gecombineerd met mijn persoonlijke ervaringen en de vele gesprekken met mensen die zonder werk zaten, ben ik 4 jaar na die levensveranderende vraag De Sollicitatie Academie gestart. Het was toen 2013.

Na een uitvoerige testperiode was hier en daar wat bij-schaaf-werk nodig. De eerste  uitkomsten overtroffen mijn verwachtingen. De structuur, de indeling, de formats, de sjablonen en al het andere ondersteunende materiaal (zoals video’s) werkte!

en dat doet het nog steeds.

Ik heb inmiddels honderden mensen kunnen helpen aan nieuw passend en leuk werk. En daar wil ik jou aan toevoegen. Gewoon, omdat het kan.

Welkom terug!