Het is een merkwaardig iets, mens zijn en er graag toe willen doen. Naar mezelf kijkend moet ik bekennen dat ook ik een mens ben en er graag toe doe. Heel veel mensen blijken dit te hebben, zo stelt psychiater Frank Koerselman in een interview met de Volkskrant van alweer een aantal jaar geleden (VK 26-2-2011). Ik heb dat interview bewaard, omdat ik het zo treffend vond. Ik denk er zelfs met enige regelmaat aan.
Nu moest ik er weer aan denken. Het gaat o.a. over bloggen en alle social media activiteiten die zoveel mensen ondernemen. De ondertoon van dat VK-artikel is:
“Al die verhalen, Who Cares?”
Volgens mij klopt het. Misschien is het nu zelfs actueler dan ooit.
Nu komt het [deel I], in ManagementBoekMagazine (november 2015) kwam ik een uitspraak tegen van Freek van Kraaikamp. “Solliciteren is het gemakkelijkste verkoopgesprek dat er is.” Het is de koptekst van het interview. Hij is de auteur van het boek “Zou jij jezelf aannemen?”
Aangezien ik bijna alles lees, wat op het snijvlak van mens en werk in mijn gezichtsveld komt, moest ik dit artikel natuurlijk lezen. Tijdens het lezen kreeg ik een idee voor een blog. Dit blog. Want, ook ik wil er graag toe doen.. :). En Freek zeer waarschijnlijk ook.
Wat zo goed is aan dat artikel in ManagementBoekMagazine, is dat het het verband tussen de koptekst en de titel van het boek goed wordt neergezet, met uitzondering van één woord. Het woord “waarom”. Dat mist. Vind ik.
Na wat associërend denkwerk kwam ik tot de conclusie dat het boek “Zou jij jezelf aannemen?” zeer waarschijnlijk antwoord geeft op de vraag: waarom zou jij jezelf aannemen? Als je namelijk enige zelfreflectie toepast op die vraag, dan lijkt solliciteren ineens het gemakkelijkste verkoopgesprek dat er is, mits je rekening houdt met de context waarin iemand zich begeeft. Mooie perceptie. Het verband tussen de boektitel en de koptekst van het interview is daarmee sluw neergezet. Goed gedaan. Voor wie nieuwsgierig is: http://bit.ly/1MvCCiN (Het kan zijn dat het al is verwijderd)
[feature_box style=”18″ title=”Waar%20IK%20nu%20benieuwd%20naar%20ben%2C%20is%20of%20JIJ%20dit%20boek%20echt%20wilt%20hebben%3F” alignment=”center”]
Is dit een must read voor jou als je werkloos bent, dreigt te raken of om een andere reden van baan verandert?
[/feature_box]Trouwens, heb jij het idee, dat als je een boek over solliciteren koopt, dat je dan meer kans op die nieuwe baan maakt? En nu komt het [deel II]: Kun jij er door dit – of een ander, soortgelijk – boek, echt toe doen? Maakt dat werkelijk het verschil? Of is het een pleister tegen het bloeden? Wat neerkomt op symptoombestrijding.
Het zet je op z’n minst aan het denken nietwaar? Want, brengt een boek jou het snelst naar die nieuwe passende baan? Of heb je iets anders nodig? Een gratis beroepskeuze- en persoonlijkheidsscan is ook een optie om mee te beginnen.
Het gaat er natuurlijk om wat je met die nieuw verworven kennis doet. Alleen dan kun je er echt toe doen. Hopelijk. En nu komt het [deel III]: Stel je wilt, of moet, op zoek naar een andere baan. Hoe zorg je er dan voor dat jij de juiste actie onderneemt? Wat houdt dat dan in, de juiste actie? In jouw specifieke situatie waar leeftijd, ervaring, attitude, persoonlijkheid, eerste indruk, opleiding, afkomst er allemaal toe doen. Waar begin je? Hoe begin je? Wat heeft het meeste effect? Et cetera.
Je kunt mij er voor wakker maken. Een klein beetje zelfpromotie, ik weet het, maar het hoort bij dit onderwerp. Dat heeft met het volgende te maken: ik zorg er voor dat JIJ er toe gaat doen en daardoor doe ik er zelf toe. Zie hier mijn levensvervulling: Het geven van betekenis aan mijn eigen leven, door dat van een ander te verbeteren. Toen ik aan deze blog begon had ik geen idee dat ik hierop uit zou komen. Verrassend, al zeg ik het zelf.
Een hele goeie vraag om voor jezelf te beantwoorden is: Weet jij waarom jij er toe wilt doen? Dat geeft jou een boek aan informatie en zet meteen jouw levensdoel neer. Als dat geen krachtige richtinggever is… Verwacht overigens niet dat je dat even in 10 minuten beantwoord. De meeste mensen doen er weken over, sommige een jaar of langer. En dat geeft niet. Als je maar begint.
Laat mij weten waarom jij er zo graag te doet en je krijgt gratis De Sollicitatie Matrix toegestuurd.
[feature_box style=”18″ title=”Dat%20is%20een%20productiviteitstool%20die%202%20dingen%20heel%20goed%20doet%3A” top_padding=”2″ bottom_padding=”2″ alignment=”center”]
1. Jouw inzicht en overzicht geeft van al jouw sollicitatie activiteiten
2. Jouw productiviteit verdubbelt – mits je ‘m toepast!
[/feature_box]Dus grijp die kans en laat wat van je horen. Gebruik hiervoor de velden hieronder.
Doe het serieus en ontvang die bonus.
Op jouw sollicitatiesucces!
Erik Hofstra