Dit weekend stuitte ik op een artikel over de effectiviteit van studiemethoden. Nu was ik heel even in de veronderstelling dat het over leermethoden of leerstijlen zou gaan, maar dat was niet zo. Het ging over studeren, stof opnemen en hoe je dat het beste kunt doen. Ik dacht, een uitgeplozen zaak, daarover is alles al bekend. Niet dus, zo blijkt nu.
Want, uit recent (medio 2016) onderzoek blijkt iets heel anders. Vijf hoogleraren psychologie aan verschillende Amerikaanse universiteiten hebben een indrukwekkende literatuurstudie gedaan naar tien gangbare studiemethoden. Zij spitten daarvoor meer dan zevenhonderd wetenschappelijke artikelen uit. Vijf studiemethoden kwamen als goed uit de bus. Hier komen ze:
- Jezelf overhoren
- Gespreid leren
- Blijven doorvragen
- Zelf de stof uit leggen
- Switchen tussen verschillende onderwerpen
De eerste 2 blijken het allerbest te werken. Hoe je de stof ook tot je neemt, van een beeldscherm, of papier. Highlighten van tekst (met markers) en samenvattingen schrijven werken niet. Het hele artikel is hier trouwens te lezen.
Ik ben dat artikel eens gaan toetsen aan het Nederlandse onderwijssysteem en wat daarover op internet is te vinden. Wat blijkt, alle oude adviezen, van een samenvatting schrijven, highlighten en onderstrepen van teksten staan nog bij alle onderwijsinstituten, die ik vond, op #1. Met ongeloof zat ik naar mijn beeldscherm te staren.
Het lijkt erop dat onderwijzers veelal het slechtst denkbare advies over studiemethoden geven aan onze kinderen. Shocking hè? Ik vond dat in ieder geval wel. Ik vraag mij af of dit onderzoek en de conclusies daarvan, meteen zijn opgepakt en opgenomen in de studieboeken over goed onderwijs. Is het bijvoorbeeld al een vast onderdeel binnen alle relevante opleidingsomgevingen?
Relativerend: Niet dat ik het zelf zoveel beter gedaan zou hebben met deze wetenschap, want dit kun je niet los zien van leerstijl, persoonlijkheid en motivatie, maar toch. Ons onderwijssysteem zit nu eenmaal zo in elkaar dat we vooral uit boeken leren of stof tot ons nemen vanaf een digitaal device. Ik ben erg nieuwsgierig of het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap hier iets mee doet.
Dan nog deze quote uit de conclusie van het onderzoek:
“Een tweede probleem is wellicht dat in het onderwijssysteem de nadruk ligt op de inhoud van de stof en op het aanleren van vaardigheden om kritisch te denken. Er wordt maar weinig tijd uitgetrokken om de leerlingen en studenten bij te brengen hoe ze moeten leren.”. Tot slot wordt er nog opgemerkt dat deze studiemethoden op zichzelf geen panacee zijn, ze werken alleen als de student voldoende gemotiveerd is.
Dat brengt mij bij het vak solliciteren en de mensen die van baan veranderen. Zij die dat met voldoende motivatie doen, zullen veelal sneller die nieuwe baan veroveren dan zij die niet gemotiveerd zijn. En dat is begrijpelijk. Vandaar dat jouw sollicitatiemindset zo ontzettend belangrijk is. Het is niet voor niets dat onze online sollicitatietraining daarmee begint. Wij snappen dat je beter presteert, als je motivatie hoog is en de leeromgeving prettig. Met de juiste ondersteuning, leer je dan als een trein, het geeft je zelfvertrouwen en dan is die nieuwe baan ineens erg dichtbij.
Volgende week zal ik mijn blog schrijven over leermethoden of leervoorkeuren, het missende hoofdstuk in het geheel van hoe mensen leren. Heb je vragen of wil je iets toevoegen, laat het hieronder weten. Je ontvangt altijd een reactie.