Vandaag zie je een stuk van één van de video’s uit onze digitale trainingsomgeving. Je krijgt daardoor een beeld van hoe ons trainingsmateriaal is vorm gegeven. Belangrijk is de vraag: Leer je wel effectief door het kijken naar video’s? Beetje een retorische vraag natuurlijk. Alleen video’s kijken is niet zo effectief. Daarnaast opdrachten doen en vooral oefenen, verhoogt je leercurve exponentieel. Vandaar dat we het werkboek en de sjablonen met werksheets hebben ontwikkeld en hebben toegevoegd aan de digitale leeromgeving. Motto: als je het zelf wilt, dan kan het ook. In de context van baanverandering.
[video_player type=”youtube” youtube_remove_logo=”Y” youtube_show_title_bar=”Y” width=”560″ height=”315″ align=”left” margin_top=”10″ margin_bottom=”20″]PGlmcmFtZSB3aWR0aD0iNTYwIiBoZWlnaHQ9IjMxNSIgc3JjPSJodHRwczovL3d3dy55b3V0dWJlLmNvbS9lbWJlZC80b0FnN21yWVZRYz9yZWw9MCIgZnJhbWVib3JkZXI9IjAiIGFsbG93ZnVsbHNjcmVlbj0iIj48L2lmcmFtZT4=[/video_player]
Leerstijlen zijn veel onderzocht. De leerstijl van Kolb is de meest geciteerde. Zelf ben ik een voorstander van de benadering van Manon Ruijters, die het zelf leervoorkeuren noemt.
Ruijters onderscheidt vijf leervoorkeuren in de vorm van vijf metaforen:
1. Kunst afkijken:Deze mensen leren het liefst in de spanning van de praktijk. Ze observeren anderen, analyseren wat bruikbaar is en passen dat toe in hun werk.
2. Participeren: Leren door te sparren met anderen. Hun reacties en ideeën voeden jouw leerproces.
3. Kennis verwerven: Grote kans dat je deze mensen met hun neus in een boek vindt. Ze houden van leren waarbij een expert kennis overdraagt.
4. Oefenen (doen): Mensen die graag oefenen, proberen iets nieuws graag uit in een veilige omgeving. Ze zijn niet bang voor fouten, want daar leren ze van.
5. Ontdekken (& analyseren): Zij leren het liefst van het leven. Schools leren is te beperkt voor hen. Ze leren het liefst door zelf iets uit te vinden.
Leervoorkeuren gaan niet zozeer over de persoon die leert, maar over de context waarin je graag leert. Ruijters beperkt zich bewust tot deze context, omdat alle verschillen in leren zich niet laten vangen in één model. Haar leerscan vind je hier. Door die te maken, krijg je inzicht in jouw leervoorkeuren zoals ze hierboven staan beschreven.
Een alternatieve mogelijkheid, meer specifiek
In de test die ik op mijn website heb staan krijg je een nog iets gedetailleerder inzicht in jouw leervoorkeur, mits je jezelf herkent in het verkregen profiel (die je kunt downloaden na het doorlopen van 20 stellingen). De test is gebaseerd op de MBTI persoonlijkheidstypologieën, waar ik al meer over vertelde in een aantal van mijn vorige blogartikelen. Je kunt die test hier kosteloos doen. 20 stellingen zijn in 5 minuten te beantwoorden. Veel van die uitkomsten passen keurig binnen de vijf voorkeuren van Ruijters.
De kans die je hier geboden wordt, is dat jij je eigen leeromgeving kan inrichten, zodat je zo effectief mogelijk leert. Een combinatie van meerdere leervoorkeuren werkt nog beter,, vooral “doen” is een belangrijke. Niet bij iedereen favoriet, maar zeer waardevol.
To do: scan en test maken – et voilà!
Veel toekomstig leerplezier!
Erik